PODCAST
sTYLOWA STRONA BIZNESU
Odcinek 6
Jaka jest atrakcyjna marka osobista?
W sieci znajdziesz wiele różnych definicji opisujących marki osobiste. Możesz przeczytać o silnej marce, eksperckiej marce czy autentycznej marce. To wszystko mieści się również w pojęciu „atrakcyjna marka osobista”, które jest mi najbliższe. Dlaczego akurat to pojęcie? Zapraszam do przeczytania dalszej części wpisu.
Dlaczego wybrałam słowo „atrakcyjna” do opisania marki osobistej?
Moim zdaniem słowo „atrakcyjna” najlepiej odzwierciedla efekt, jaki moje klientki uzyskują w trakcie i po zakończeniu naszej współpracy. To właśnie atrakcyjna marka osobista może teraz przynieść najwięcej korzyści teraz, gdy w Internecie powstaje coraz więcej nowych, konkurujących ze sobą marek.
Budowa takiej marki to jeden ze sposobów, by z sukcesem wyróżnić się na rynku. Tym bardziej że takie wyróżnienie staje się coraz trudniejsze, a zaufanie do marki to jedna z najcenniejszych wartości.
Czym jest atrakcyjna marka osobista?
Budowanie prawdziwie atrakcyjnej, widocznej i pożądanej marki osobistej, która sprzedaje swoje produkty i usługi to droga wymagająca czasu i cierpliwości. To proces obejmujący pracę nad wizerunkiem, reputacją, poczuciem własnej wartości, ale także rozwojem jako ekspert i obietnicą, jaką dajesz swoim klientom.
W dużym skrócie mogę powiedzieć, że atrakcyjna marka osobista to taka, która już na pierwszy rzut oka przyciąga uwagę swoją „atrakcyjnością”, potrafi zainteresować i zaciekawić idealnych klientów, a następnie, dzięki temu, co kryje w sobie, zyskuje ich zaufanie.
Wg Słownika Języka Polskiego atrakcyjność oznacza coś, co wzbudza zainteresowanie, jest ciekawe dla innych lub wzbudza pożądanie i pociąga.
Każdy odbiorca może postrzegać atrakcyjność Twojej marki osobistej w inny sposób. Dla każdego co innego może być atrakcyjne. Dlatego świadomość, kim są Twoi odbiorcy i co uważają za atrakcyjne, jest takie istotne.
Nie zostaniesz zauważona, dopóki nie nauczysz się widzieć
Jak mówił Seth Godin w książce Zrozumieć marketing: „Nie zostaniesz zauważony, dopóki nie nauczysz się widzieć”. W pełni zgadzam się z jego słowami — nie zostaniesz zauważona, dopóki nie nauczysz się widzieć… swoich odbiorców, ich potrzeb, marzeń, bolączek, czy rynku, na którym działasz.
Dodam do tego jeszcze coś od siebie — potrzebujesz nauczyć się widzieć również siebie, jeśli chcesz zostać zauważona. Widzieć swoje najlepsze strony, umiejętności, wartości sposób bycia czy pracy. By Twoi klienci uznali Cię za atrakcyjną markę osobistą, Ty sama w swoich oczach powinnaś poczuć się atrakcyjna. Dzięki temu w spójny sposób będziesz mogła mówić o swojej marce i pokazywać ją w sieci.
Dbałość o siebie, zauważenie siebie i poznawanie to pierwszy krok do kreowania atrakcyjnego wizerunku.
Odszukaj swoje wyróżniki
Wizerunek marki to coś, co widzą inni, nie to, co Ty o sobie myślisz. Czy skoro tak jest, to masz na to jakiś wpływ? Oczywiście, że tak. To, co Ty myślisz o sobie i to, co komunikujesz i pokazujesz, ma wpływ na to, co widzą i słyszą inni.
Twoje poczucie atrakcyjności, pewność siebie, dbanie o siebie i swój wygląd oraz samoświadomość są bezpośrednio związane z tym, jaki jest Twój wizerunek i z tym, co widzą odbiorcy. Skup się na tym, co masz tu i teraz i odważnie wyjdź z tym do świata. Jeśli nie zaczniesz działać, to nie odkryjesz tego całego „złota”, które masz w sobie!
Efekt aureoli
Efekt aureoli to błąd poznawczy, który polega na tym, że osoby przypisują pozytywne lub negatywne cechy osobowości innym ludziom na podstawie pierwszego wrażenia. To oznacza, że jeśli jesteś uśmiechnięta, zadbana i pewna siebie, od razu jesteś postrzegana jako odpowiedzialna, doświadczona i sympatyczna. Ludzie automatycznie przypisują Ci dobre cechy. Jeśli jesteś smutna, ponura i zbyt poważna, to sprawiasz wrażenie zdystansowanej i mało przyjaznej, a to nie zachęca do bliższego poznania zarówno Ciebie, jak i Twojej marki osobistej.
Dlatego razem z moimi klientkami pracuję nad tym, by ich wizerunek przed kamerą i na zdjęciach był spójny z komunikacją marki i zrozumiały dla odbiorców. Uwagę odbiorców w sieci przyciągasz tylko na moment, dlatego tym bardziej dbałość o dobre pierwsze wrażenie nabiera tak dużego znaczenia.
Jaka jest więc atrakcyjna marka osobista?
Przygotowałam dla Ciebie zestawienie cech, jakie według mnie powinna posiadać atrakcyjna marka osobista. Taka marka powinna być:
1.Autentyczna
Marka osobista powinna być oparta na prawdziwych wartościach, przekonaniach i doświadczeniach. Lubimy osoby, które są prawdziwe i szczere. Dlatego koncepcja marki osobistej jest tak bardzo popularna, ponieważ pokazuję człowieka, a nie produkt.
2. Unikalna
Atrakcyjna marka osobista wyróżnia się pośród innych. Wie, jakie są jej wyróżniki i śmiało je komunikuje. Żeby się skutecznie wyróżnić, nie zawsze trzeba wymyślać coś zupełnie unikatowego. Wyróżnić można się na wielu płaszczyznach i w różny sposób. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w innych moich materiałach, szkoleniach i kursach.
3. Konsekwentna
Atrakcyjna marka osobista powinna być konsekwentna i spójna. Zadbaj, by sposób, w jaki prezentujesz się w świecie online, był zgodny z Twoimi wartościami i sposobem bycia w realnym świecie. Jeśli wykreujesz „markę” na siłę, to możesz być pewna, że wypalenie i rezygnacja czekają tuż za rogiem.
Twoje konsekwentne działania budują zaufanie klientów. Dzięki temu pokazujesz im, że działasz na poważnie, można Ci zaufać i nie znikniesz z rynku za 5 minut, razem z ich zaangażowaniem i pieniędzmi.
4. Wartościowa
Atrakcyjna marka osobista powinna dostarczać wartość swojej grupie docelowej. Pozwalać im osiągać cele, spełniać marzenia lub rozwiązywać problemy.
5. Widoczna
Twoja marka powinna być rozpoznawalna i widoczna w Internecie. Zadbaj o obecność online, wykorzystując do tego media społecznościowe, stronę internetową, blog czy podcast. Zadbaj o swój wizerunek i pierwsze wrażenie. Bądź widoczna i działaj śmiało. Komunikuj swoje wartości. Moim klientkom rekomenduję zastosowanie do tego formatu wideo, dzięki któremu pozwalają lepiej się poznać swoim odbiorcom.
6. Nastawiona na budowanie relacji
Atrakcyjna marka osobista powinna budować pozytywne relacje z odbiorcami i innymi markami. Słuchaj, co mówią do Ciebie Twoi odbiorcy i potencjalni klienci. Angażuj się w rozmowy, bądź pomocna i wartościowa w oczach odbiorców.
Markę osobistą budujesz po to, by być bliżej ludzi.
7. Profesjonalna
Marka osobista powinna być profesjonalna i wiarygodna. Oczywiście sama marka nie wystarczy, jeżeli to, co sprzedajesz, nie niesie ze sobą realnej wartości albo nie spełnia złożonej obietnicy. Zadbaj o swoje kompetencje, poziom usług i jakość produktów, które oferujesz.
Ciągły rozwój, edukacja i otwarta głowa to podstawa udanej marki.
Zbuduj atrakcyjną markę osobistą!
Mam nadzieję, że już wiesz, dlaczego wybrałam słowo „atrakcyjna” do określenia marki osobistej, jaką buduję z moimi klientkami w ramach naszej współpracy. Pokazałam Ci wszystkie obszary i aspekty, na których skupiam się w pracy.
Jeśli Ty również chcesz budować atrakcyjną markę osobistą z moim wsparciem, to zapraszam Cię do kontaktu. Napisz do mnie na adres: hello@stylowastronabiznesu.pl, a dobierzemy odpowiedni rodzaj wsparcia w zależności od tego, na jakim etapie rozwoju marki jesteś lub ustalimy, nad którymi aspektami Twojej marki możemy wspólnie popracować
© STYLOWA STRONA BIZNESU | POLITYKA PRYWATNOŚCI | REGULAMIN SKLEPU