PODCAST
sTYLOWA STRONA BIZNESU

Odcinek 8

Jak atrakcyjna marka osobista wspiera sprzedaż produktów i usług w Internecie?

Okładka podcast

Jak już zapewne wiesz, moją misją jest pomoc przedsiębiorczym kobietom w budowaniu atrakcyjnych marek osobistych w Internecie, tak by osiągały swoje cele biznesowe. Co moim zdaniem oznacza atrakcyjna marka osobista? Wyjaśniłam to w 6 odcinku podcastu, który znajdziesz tutaj. Dzisiaj natomiast opowiem Ci, jak atrakcyjna marka osobista może wesprzeć sprzedaż Twoich produktów i usług w Internecie.

Czy sprzedaż online wygląda tak samo jak offline?

Jeżeli działasz już jakiś czas w Internecie, to pewnie szybko odpowiesz, że nie. Zgadzam się z Tobą — to zupełnie inny kontakt i sprzedaż niż na żywo. Długo pracowałam w sprzedaży offline i kiedy zaczęłam budować własny biznes w sieci, byłam przekonana, że z łatwością się w nim odnajdę, bo przecież potrafię sprzedawać. I jak możesz się domyślić — na tym przekonaniu się skończyło.

Podczas studiów pracowałam w dużej galerii handlowej, w sklepie z bagażem podróżnym. W galerii tej było kilka sklepów z tym asortymentem, w różnych cenach i o różnym standardzie obsługi. Produkty, które sprzedawałam, należały do tych droższych. Sprzedaż kończyła się przy pierwszym, czasem drugim spotkaniu.

To klient przychodził do nas i mówił: „Chcę walizkę”. Czasem kupował od razu, a czasem szedł dalej, szukając innego koloru, funkcjonalności czy ceny. Nie jeden raz miałam sytuację, gdy klient wracał i mówił, że znalazł inną, może lepszą, ale chce kupić produkt waśnie ode mnie. Nawet jeśli cena była wyższa albo nie do końca odpowiadał mu kolor. Zdarzało się, że byłam akurat na przerwie, a klienci pytali, czy jeszcze jestem, bo chcieli rozmawiać właśnie ze mną.

Atrakcyjna marka osobista w sprzedaży

Sytuacja opisana powyżej to nic innego jak magia marki osobistej. To zaufanie klienta do konkretnej osoby. Nauczyłam się więc, jak wykorzystać atrakcyjną markę osobistą i, jak dzięki niej, sprzedawać w Internecie.

Niby proste — więc w czym tkwi problem? W sprzedaży offline, kiedy klient czegoś szuka, to po prostu idzie w konkretne miejsce (w tym przypadku do sklepu z bagażem podróżnym) i to dostaje. W sieci szuka, analizuje ofertę, sprawdza opinie. Jeśli nie jesteś widoczna, to Cię nie znajdzie. Dlatego to jedno z Twoich ważniejszych zadań — być widoczną! Być jak w tym sklepie — dostępną do rozmowy i pomocy.

Tu, moim zdaniem, często pojawia się wyzwanie dla marek osobistych działających w sieci. Wiem od moich klientek, z którymi spotykam się podczas konsultacji i pracy z ich markami, że czasem ciężko jest mówić do bezosobowego szklanego ekranu i eksponować siebie, kiedy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie.

Uwierz mi jednak, że właśnie to bycie sobą, atrakcyjną marką osobistą, z którą chce się być, której chce się słuchać i którą chce się widzieć, jest kluczowe. Pokazywanie siebie, odważne i śmiałe mówienie do moich odbiorców zmieniło u mnie wiele. To był kamień milowy w rozwoju i budowaniu marki osobistej.

Zrób proste ćwiczenie — zastanów się, od kogo Ty kupujesz i dlaczego właśnie od tych osób? Kogo obserwujesz, czytasz, oglądasz, słuchasz? Dlaczego ufasz właśnie tej osobie? A następnie przełóż to na swoje działania i zastanów się, czy też jesteś widoczna dla odbiorców?

Dlaczego klient ma kupić właśnie od Ciebie?

W standardowym sklepie jest klient i sprzedawca. Klient wychodzi z jednego sklepu, idzie do kolejnego i w dalszym ciągu w sklepie są dwie osoby. W Internecie wygląda to tak, jakby był jeden sklep, jeden klient i 15 skaczących wokół niego w tym samym momencie sprzedawców. Czym przykujesz uwagę klienta? Dlaczego ma kupić właśnie od Ciebie?

Wyobraź sobie, że szukasz czegoś i nagle mówi do Ciebie 15 osób w tym samym momencie. Co usłyszysz? Zdanie wyrwane z kontekstu, jakiś fragment oferty. Tak samo jest u Ciebie. Jeśli klient nie może skupić się na Twoim przekazie w 100%, skąd ma wiedzieć, że ma coś od Ciebie kupić? A może inni są tak widoczni, że całkowicie Cię zasłonili i klient myśli, czy w ogóle jeszcze istniejesz?

To dlatego w sieci klient często potrzebuje 5-10-20 spotkań z marką, zanim zdecyduje się w pełni Ci zaufać i coś od Ciebie kupić. Potrzebujesz go zainteresować tym, co robisz, mówisz, piszesz i Twoimi wyróżnikami, by w końcu skupił się na tyle, by posłuchać właśnie Ciebie. To będzie możliwe dzięki świadomemu wychodzeniu przed oczy odbiorców.

Co możesz zrobić, by stać się pierwszym wyborem klienta?

Załóżmy, że jesteś w tym sklepie — Ty, klient i 15 innych sprzedawców. Co możesz zrobić?

  1. Uznać, że przynajmniej 5 sprzedawców z tej grupy jest tak dobrych, że na pewno nie masz szans i… wyjść. Z mojej obserwacji wynika, że właśnie tak kończy się większość małych biznesów w sieci.
  2. Rzucić się w wir walki, oberwać w nos, konkurować ceną albo nierealnymi obietnicami. Taktyka może i skuteczna sprzedażowo, ale… nie polecam jej, jeśli chcesz zbudować solidny fundament swojej marki na lata.
  3. Pokazać klientowi, zupełnie nieskromnie, dlaczego to Ty jesteś tą osobą, która najlepiej mu pomoże. Przykuć uwagę, pokazać zrozumienie i empatię, a jednocześnie śmiało i odważnie stawiać granice oraz odpowiednio się wyceniać. Wychodzić przed oczy klienta bez zbędnej skromności.

Trzecia opcja to właśnie sposób działania atrakcyjnej marki osobistej. Pamiętaj, że odpuszczenie sprzedaży również jest OK. Nie jesteś dla wszystkich i ta świadomość też pomaga w lepszym uświadomieniu sobie i pokazaniu atrakcyjności swojej marki.

Jak się wyróżnić i być zauważoną?

To pytanie słyszę niemal codziennie. Kiedy zaczynałam budować markę osobistą w sieci prawie 3 lata temu, też bałam się kamery. Nie wychodziłam śmiało przed oczy moich odbiorców. Z pewnością daleko mi było do mówienia o sobie odważnie. Na szczęście doświadczenie sprzedażowe i marketingowe, praktykowanie i testowanie różnych rozwiązań oraz, co najważniejsze, ciągła praca nad sobą i rozwój, pomogły mi w zbudowaniu swojej marki, dzięki czemu teraz mogę pomagać w tym procesie innym kobietom.

Kiedy przygotowywałam się do tego odcinka, pomyślałam, że jak i ja kiedyś, może i Ty teraz masz trudności, by wyjść przed kamerę. Może przygniatają Cię kwestie mentalne? A może kwestie techniczne lub martwisz się, że nie wyjdziesz dobrze? Jak to wszystko ustawić… światło, kamerę, jak się ubrać, umalować? Gdy zaczynałam, miałam te same pytania i wątpliwości. Dzisiaj, kiedy już je rozwiązałam i w dodatku nauczyłam inne kobiety, jak robić to dobrze, to wiem, że mogę Ci w tym pomóc. A zbliżające się wakacje to doskonały czas, by zacząć robić rzeczy, na które zwykle w trakcie roku nie ma miejsca.

Jeśli chcesz posłuchać o 5 krokach, jak zacząć nagrywać siebie w swoim biznesie, to odsyłam Cię do 1 odcinka tego podcastu. Informacje w nim zawarte pozwolą Ci pójść do przodu. A jeśli chcesz poznać więcej wskazówek, porad, wiedzy eksperckiej i różnych tricków, to specjalnie z okazji tego odcinka przygotowałam kod rabatowy WAKACJE50, który będzie aktywny od 19 do 30 czerwca 2023.

Kod dotyczy kursów:

Mentalny przewodnik na początek pracy z kamerą

Stwórz mini studio nagraniowe w domowych warunkach i niewielkim kosztem

Kod działa również na pakiet tych dwóch kursów. To doskonała okazja, by rozpocząć pierwsze próby z kamerą i zacząć śmiało i odważnie prezentować swoją markę osobistą przed oczami klientów.

Mentalny przewodnik na początek pracy z kamerą

Twoje mentalne wsparcie przy pierwszych próbach z kamerą. 

  • Opanujesz strach i nabierzesz pewności siebie jako ekspert.
  • Zbudujesz pozytywny obraz przed klientami, który będzie Cię wspierał w działaniach w sieci oraz sprzedaży.
  • Zaczniesz używać wideo do promocji i budowania relacji z odbiorcami.
  • Poznasz taktyki, które poprawią Twoje wystąpienia.

TERAZ 50% TANIEJ Z KODEM WAKACJE50!

Stwórz mini studio nagraniowe w domowych warunkach i niewielkim kosztem

Stworzysz budżetowe, genialne studio nagraniowe w domu, dzięki któremu zaprezentujesz swój profesjonalizm i wzbudzisz zaufanie odbiorców już od pierwszego nagrania.

  • Wykreujesz obraz, który podkreśli Twoją ekspertyzę.
  • Poczujesz się pewniej w kwestiach technicznych.

TERAZ 50% TANIEJ Z KODEM WAKACJE50!

© STYLOWA STRONA BIZNESU  | POLITYKA PRYWATNOŚCI | REGULAMIN SKLEPU

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *