PODCAST
sTYLOWA STRONA BIZNESU
Odcinek 4
Dlaczego tak trudno wyróżnić się w sieci?
Jak znaleźć wyróżniki dla swojej marki osobistej w social mediach?
Być może nie raz spotkałaś się ze stwierdzeniem, że Twoja marka osobista w social mediach powinna się czymś wyróżniać wśród marek konkurencji i innych osób. Wciąż słyszysz, że żeby odnieść sukces w biznesie online i w social mediach, trzeba znaleźć swój wyróżnik. No dobrze, wszystko świetnie, ale czym ten wyróżnik jest, gdzie go szukać i jak go znaleźć? Dzisiaj Ci o tym opowiem.
Nie wymyślaj – odkrywaj!
Wyróżnik według słownika języka polskiego to „cecha odróżniająca jedną rzecz od innych”. I wiesz co? Myślę, że marki osobiste traktują to trochę zbyt dosłownie. Bądźmy szczerzy – ile tych wyróżników musiałoby być, żeby każda marka była całkowicie inna od pozostałych?
To pierwsze wyzwanie, z którym spotyka się Twoja marka osobista w mediach społecznościowych. Próbujemy wymyślić coś, czego nikt inny nie ma i… wymyślamy coś, co kompletnie do nas nie pasuje, nie jest z nami spójne i czego po prostu nie czujemy. Jaki jest tego efekt? Szybko rezygnujemy, poddajemy się i odpuszczamy albo po prostu zaczynamy się dusić we własnym biznesie.
Atrakcyjna marka osobista w mediach społecznościowych, pewna i świadoma nie wymyśla swoich wyróżników – ona je odkrywa!
Znajdź wyróżnik w sobie
To podejście jest mi bliskie, bo oznacza, że tego wyróżnika szukamy w sobie, a nie na zewnątrz. Można zadać sobie pytanie – skoro to jest coś, co jest we mnie, a nie jest to różne od innych osób, to jak mnie to wyróżnia? Jak na nie odpowiedzieć?
- Zacznij od tego, żeby sprawdzić, czy Twoja konkurencja faktycznie mówi o tym, o czym Ty chcesz mówić i pokazuje to, co Ty chcesz pokazywać. Może się okazać, że Twój wyróżnik tylko Tobie wydaje się prosty i banalny. Być może nikt tego nie robi, robi to w inny sposób albo nie komunikuje tego odbiorcom wystarczająco jasno i wyraźnie.
- Postaw na wyróżnik wizualny w mediach, czyli coś, z czym klient styka się w pierwszej chwili, gdy poznaje Twoją markę osobistą. Będą to kolory, czcionki, elementy graficzne, ale także Twoje treści, Twój wygląd, sposób komunikacji czy to, w jakim stylu montujesz swoje video.
- Nie zwracaj uwagi na wszystkich twórców. Skup się tylko na tych, którzy działają w Twojej branży i mówią do Twojej niszy, grupy docelowej, idealnego klienta, Twoich odbiorców.
Wyróżnik, który ma każda dobrze działająca marka osobista
Pewnie powiesz, ale jak to? Co to za wyróżnik, jeśli ma go każda marka osobista? Z mojego doświadczenia z pracy z klientkami wynika, że jest jeden wyróżnik, który mają wszystkie dobrze działające biznesy online. To profesjonalizm i poważne prowadzenie biznesu. Myślę, że gołym okiem można stwierdzić, które biznesy są prowadzone profesjonalnie i traktują siebie i swoich klientów na poważnie.
Są oczywiście biznesy początkowe i marki osobiste, które dopiero zaczynają działać. Stawiają pierwsze kroki, tworzą pierwsze treści i podejmują działania w kierunku budowania marki osobistej, mające na celu znalezienie swojego miejsca w tym ogromnym świecie, jakim jest biznes online. W takim przypadku zawsze pojawia się obawa, czy one nie znikną za tydzień, dwa tygodnie, miesiąc.
Nie zrozum mnie źle, nie mam nic do początkujących biznesów, które są na etapie budowania marki osobistej. Sama kiedyś byłam w tym miejscu. Jednak moim zdaniem w większości przypadków od początku można rozpoznać podejście do pracy i klientów. Niezależnie, czy to jest mała, czy duża marka.
Profesjonalizm i poważne prowadzenie biznesu jako wyróżnik atrakcyjnej marki osobistej w social mediach
To, co odróżnia marki osobiste, którym ufamy od biznesów, którym nie ufamy to właśnie ten profesjonalizm i podejście do prowadzonych działań, klientów i odbiorców. Dlatego jednym z nich od razu powiemy: „hej, weź moje pieniądze”, a u innych nie zostawimy nawet 10 złotych.
Od czasów pandemii można zauważyć boom na przenoszenie działalności do sieci. Jest coraz więcej marek osobistych, kursów online, treści i różnych ekspertów. I niestety nie wszyscy dostarczają to, co obiecują. Dlatego w dzisiejszych czasach to, co powinno wyróżniać każdą atrakcyjną markę osobistą, to poważne traktowanie i prowadzenie biznesu. Tak, by klienci nie mieli obaw, czy mogą Ci zaufać.
A o zaufanie jest ciężko. Szum komunikacyjny, nasycenie rynku, duża ilość treści i biznesów online – wszystko to sprawia, że trudniej jest je uzyskać. Tym bardziej w przypadku małych marek będących na etapie budowania marki osobistej. Im automatycznie może zostać przypisany brak profesjonalizmu, odpowiedniego działania czy użyteczności oferowanych produktów i usług.
Jeden wyróżnik czy więcej?
Czy wystarczy mieć jeden wyróżnik marki osobistej w mediach społecznościowych? Czy np. sam profesjonalizm i chęć do działania wystarczy? Zdecydowanie nie. Dobrze mieć kilka wyróżników, dzięki którym Twoja marka osobista stanie się wyrazista i odróżni swoje działania od konkurencji. Wyróżniki warto też podzielić i dopasować do różnych etapów świadomości klienta oraz nauczyć się je umiejętnie komunikować.
Jak widzisz, wyróżniki marki osobistej w mediach społecznościowych to bardzo obszerny temat. W listopadzie 2022 przeprowadziłam mój autorski warsztat dotyczący wyróżników marki osobistej na różnych etapach świadomości klienta. Obecnie nie ma możliwości, by taki warsztat ze mną odbyć, ale mam dobrą wiadomość.
Jeśli interesuje Cię temat świadomego budowania marki osobistej, to serdecznie zapraszam na webinar, który organizuję z okazji 1 urodzin Stylowej Strony Biznesu. Odbędzie się on 20 marca 2023 r. o godzinie 12 i w jego trakcie opowiem więcej, jak szukać wyróżników i jak stać się atrakcyjną marką osobistą w sieci. Nie zwlekaj i zapisz się już dziś!
zapraszam
Niedługo więcej o wyróżnikach!
08 marca 2023 18:00- Live na Instagramie “Jak szukać swoich wyróżników w opiniach klientów.
20 marca 2023 – webinar jak odszukać swoje wyróżniki i zbudować swoją atrakcyjną markę osobistą w sieci.
(szczegóły niebawem na moim IG)
© STYLOWA STRONA BIZNESU | POLITYKA PRYWATNOŚCI | REGULAMIN SKLEPU